Som billedet kan bevidne, har jeg interesseret
mig for fotografering altid. Interessen fik jeg uden tvivl fra min far og min onkel Eigil,
som altid fotograferede (og som altid havde gode kameraer).
I min barndom brugte min
far det fornemme målsøgerkamera Voigtländer Prominent, et tysk præcisionskamera med udskiftelige
optikker i stil med Leica. Derimod var hans forstørrelsesapparat, som jeg overtog, da jeg fik
mit første spejlreflekskamera, ikke for godt. Mine gamle billeder er uskarpe og ujævnt udlyste.
Når jeg skanner negativerne i dag, er de meget bedre, end det så ud til dengang.
Selv har
jeg - selvom jeg ved første eftertanke ikke synes, at det føles sådan - haft et utal af kameraer
(og lysmålere, optikker, forstørrelsesapparater (da jeg fik råd, købte jeg et 6x6 Opemus
med Nikon optik), fremkaldertanke, flash, paraplyer, kabler,
slaveudløsere, filtre, modlysblænder osv). Det værste ved dette er vist, at mine billeder ikke
er blevet værre eller bedre, uanset hvor meget grej jeg gennem tiden har anskaffet.
Hvis der
er noget, der har haft indflydelse på kvaliteten af min fotografiske formåen, tror jeg, at det
er en snigende erkendelse af, at jeg nok aldrig bliver andet end en glad amatør. Da jeg
efterhånden fik frigjort mig fra diverse kunstnernykker og koncentrerede mig om at dokumentere
begivenheder og oplevelser, som jeg gerne vil se og dele med andre på et senere tidspunkt,
gjorde det i hvert fald ikke billederne dårligere.
Det har i øvrigt været ganske underholdende
at genkalde den parade af kameraer, som jeg har betjent mig af i tidens løb. Jeg er ikke sikker
på alle årstallene, men modellerne og rækkefølgen holder i hvert fald:
Mit første kamera (eller andet,
hvis man tæller boxkameraet på billedet over med) var det italienske Ferrania Eura.
Jeg fik det af min far i slutningen af halvtredserne og jeg er ret sikker på, at det
kostede 32 kr. Det brugte 120-film (6x6 cm negativer) med 12 billeder på hver rulle.
Jeg kan stadig huske hver lyd og hver fornemmelse ved betjeningen. |
|
Midt i tresserne købte
jeg det nye Minolta SR-7. Det var det største spring fremad i min fotokarriere: Enøjet spejlrefleks
med skarpttegnende f1.8 optik (senere fandt jeg en f1.4 brugt), koblet CdS lysmåler og en vægt
som en mellemstor personbil. |
|
SR-7'eren udgik af markedet og blev erstattet
af SR-T modellerne i slutningen af tresserne. Bortset fra lysmåling gennem objektivet var der ikke
den store forskel. Da XM- og XE-modellerne kom midt i halvfjerdserne, begyndte det dog at rykke,
især pga. den elektroniske lukker styret af blænden. |
|
Som i den nuværende digitale verden skulle der også
i filmdagene bruges store formater, hvis man ville have den højeste billedkvalitet. Jeg havde anskaffet
mørkekammerudstyr, der kunne håndtere 6x6 negativer, så da jeg faldt over et brugttilbud på Minoltas
Rollei-efterligning, måtte det prøves. |
|
Der gik totalt samler i den få år senere.
Jeg kunne ikke stå for de nye muligheder for både lukker- og blændestyret automatik og udskiftede først
XE-5'eren med et XG1. Kort efter købte jeg også et XG7 og et motordrev. |
|
Mit modtræk til alt det upålidelige
elektroniske tingeltangel blev endnu engang et gammelt storformatkamera, som jeg fandt på ét af de
legendariske udsalg i det daværende Fotomagasinet i Vestergade i Odense: |
|
Da jeg alligevel havde stået og frosset
en halv udsalgsnat i januar, kunne jeg jo lige så godt se, hvad der var tilbage på hylderne. For en slik
købte jeg en anden japansk klassiker: Topcon 35S med koblet afstandsmåler, centrallukker og 2,0 optik.
Som kamera er Topcon fuldstændigt glemt i dag, hvilket ikke er retfærdigt. Det var fuldt på højde med samtidige
kameraer, optisk kunne selv Leica ikke gøre det bedre. |
|
Træt af at ligge inde med en masse grej,
hvoraf jeg reelt kun brugte Topcon'en, skilte jeg mig af med næsten det hele. Jeg beholdt et par optikker
og en flash og købte et X-700. |
|
Tiderne skifter. En dag, da jeg kom forbi Fotolsens
vindue og så et næsten nyt, brugt Minolta 7000, var der ingen vej tilbage: Verdens første kamera med
automatisk afstandsindstilling. |
|
Hos Fotolsen fandt jeg også det sjældne
fuldautomatiske kompaktkamera Minolta AF-C: 6-linset 35 mm 2,8-objektiv og lukkertider fra 1/8 til 1/430 sek.
Man tændte det ved at trække frontklappen ned. |
|
Da jeg var blevet træt af at få
repareret 7000'eren, skiftede jeg det med et Dynax 500si. Det var mit første plastikkamera siden
Ferrania'en og det blev mit sidste filmkamera. |
|
Jeg begyndte at eksperimentere
med digitalkameraer, mens filmkameraer stadig var den eneste seriøse mulighed. |
|
I 2004 begyndte der at ske
ting og sager. Jeg byttede mig til et Canon PowerShot A70 med 3x zoom og 3 MPixels. Pludseligt var
digitalteknikken ikke legetøj mere: Skarphed, farvegengivelse, kontrast, opløsning - det hele så
rigtigt ud. |
|
Så lavede jeg lige en lille
fejldisposition. Fra 500si'en havde jeg en stor automatisk Minolta flash med samme sko som på det
lille Konica Minolta Dimage Z5. |
|
Erstatningen for Z5'eren
var af en helt anden kaliber: Jeg købte det grimme Kodak P-880. Det har en en knivskarp
Schneider-Kreuznach vidvinkelzoom, alle flashtyper kan udløses og der er manuel zoomindstilling
på en ring på objektivet. Men først og fremmest: en virkeligt god billedkvalitet så længe lyset
ikke bliver alt for svagt. |
|
Panasonic Lumix FZ18 var meget hurtigere
end P-880'eren (der til gengæld tog bedre billeder, når det først havde bestemt sig for at aktivere lukkeren). |
|
I 2010 var det, som ingen
ville have troet ti år før, blevet muligt: man havde råd til et digitalt spejlreflekskamera.
I 1999, da jeg købte mit første digitalkamera (med 0,3 megapixels sensor), kostede et professionelt
Kodak DCS 520c med to megapixels over 150.000 kr i Danmark! Amatørmodeller var ingen firmaer overhovedet
begyndt at tænke på. |
|
Efter et par år med D5000'eren måtte jeg
sande, at der er fordele ved at kunne have sit kamera i lommen, fx. på storbyferier. Heldigvis var Danmark
det billigste sted i verden at anskaffe sig et Olympus E-PL1, så jeg kunne ikke stå for fristelsen til at
supplere med dette lille systemkamera med den forholdsvis store micro-four-thirds sensor. |
|
Der kan findes mange gode grunde
til at skifte et D5000-hus med et D5100: Der er endnu mindre billedstøj i svagt lys, LCD-skærmen
er blevet bedre, det har to infrarøde forbindelser til fjernbetjeningen, Live View og video er blevet
bedre osv, osv. |
|
Jeg er siden blevet mere og mere
glad for kombinationen af et godt DSLR og et lille systemkamera. Så da den nye generation med
16 MPixels micro-four-thirds sensorer var blevet til at betale, blev det til en udskiftning af
E-PL1'eren med det mindre E-PM2. |
|
Nu begynder udskiftningerne
selvsagt at ligne et mønster. Siden mit D5000 har jeg haft kameraer, der på ingen måder
sætter begrænsninger for nogen fotografiske ønsker eller ideer. Alligevel har jeg skiftet,
når jeg for et forholdsvis beskedent beløb har kunnet få forbedringer på op til flere
blændertrin. |
|
Siden er der jo kommet
flere nye serier fra Nikon og Olympus. Er det så ikke tid at skifte? |