|
|
Da Jes mødte Marianne, kørte hun på racercykel. Et livsfarligt, rustent mixte-stel, som bl.a. havde en knækket styrstamme (man kunne tage styr med frempind op af kronrøret, men på grund af et uregelmæssigt brud kunne der stadig styres nogenlunde, når det blev presset ned igen). Efter den første nat gik Jes hjem og byggede en ny cykel til hende: Et déposée stel, også kaldet et 'Meral'-stel med halvt nedbøjet overrør (der skulle lidt overtalelse til, før Marianne gik helt over til herrestel). Cyklen tog de forventede kegler og kørte i mange år, indtil den blev stjålet i byen en aften. |
Anne og Marianne før et Fyn Rundt midt i halvfemserne. På dette tidspunkt stadig gammeldags bremsegreb og gearskifte på skrårøret. For at få Marianne overtalt til at skifte til bedre cykler, har der ofte måttet tages specielle evner i brug. Fx. hørte Jes hende engang sige til en veninde, at en leopardcykel bare ville være det vildeste. Altså: ned i kælderen og finde den gamle X-Acto airbrush og få blandet de rigtige lakker. Jes havde ømme muskler i armen i 3 måneder af de mærkelige arbejdsstillinger.
|
Mariannes første bjergcykel var bygget på en gammel, lækker italiensk Faggin Columbus-ramme. Mange år før kompakt-krankene kom på markedet, kørte vi allerede rundt i bjergene på cykler med 34/48 tænder foran. Vi brugte en mountainbikekrank med to 110 mm klinger. Shimano RSX STI gear, som nærmest ikke kan slides op. |
|
Da Marianne skulle lokkes over på aluminium, fik hun helt frit slag. Og hvad kunne hun så tænke sig? Guld, selvfølgelig! Jes har belagt Rammen (Vision) og kranken (Mavic) med bladguld, lagt i og overlakeret med skibslak (Det giver det antikguld look, som vi tilstræbte). Navnet er efterfølgende sat på i vinylbogstaver og belagt med bladsølv. Også her Shimano RSX gear og Shimano MTB pedaler med dobbeltsidet SPD. Mavic bremser. Ritchey styr, frempind og sadelpind. Specialized Jett sadel, den første sadel nogensinde, som Marianne har været ubetinget glad for! |
|
Guldcyklen gjorde efterhånden, at den gamle bjergcykel kom til at virke tung og uhåndterlig. Da Bikebuster havde et supertilbud på en komplet Fuji racer, startede vi udskiftning og omlakering. Sadel og pedaler er genbrugt og Fuji'ens 9-krans og baggear er blevet udskiftet med mountainbikedele, så vi igen får ægte bjerggear. Fuji'en var født med en Shimano Tiagra gruppe, Alex hjul og Truvativ krank. Det har fungeret upåklageligt, men bremserne er blevet skiftet til Campagnolo. Så kan de, der fulgte med cyklen, blive brugt hjemme i det danske lavland. |
|
| TILBAGE TIL FORSIDEN | |