Forside > Cykler

Cykler

| TILBAGE TIL FORSIDEN |

Som så mange andre danskere er vi vokset op med cykler som en selvfølgelig del af dagligdagen.

Vores forældre fik først private biler i løbet af vores opvækst, så vi havde ikke   nutidens valgmuligheder mht. transport til skole, kammerater og fritidsaktiviteter.

Trehjuleren på billedet fik Jes af sin farfar Conrad, som ikke vidste alt det gode, han skulle gøre for sit første barnebarn. Han købte den i England og det kostede vist mere end cyklens pris at få den transporteret med hjem.

Det var en stabil sag, som gik i arv til de yngre søskende og blev lånt af alle fætre, kusiner og legekammerater i mange år.

Til sidst knækkede bagbroen under et halsbrækkende stunt ned ad en bakke i Høje Bøgeskoven i Svendborg.

Jes har været til cykelsport, cykelbygning og motionscykling lige siden. Med årene og dopingskandalerne er interessen for sporten kølnet betragteligt, mens smukke cykler og cykelteknik stadig er kilde til afslapning, motion og begejstring.

Den første racercykel var en 10-gears Peugeot PN-10LE med Weinmann bremser, Nervar krank, Simplex gear og forkromede stålfælge! En ualmindelig robust (og tung) racer, som bremsede ganske forfærdeligt dårligt. Altså: Der måtte bygges aluminiumsfælge på hjulene i stedet for.

Grebart Cykler, som dengang lå i Lyngby, forhandlede en fortræffelig lille amerikansk bog om hjulbygning ('Building Bicycle Wheels'). Beskrivelserne af strikke- og opspændingsprocesserne er uovertrufne, men redegørelsen for kræfterne mellem nav, eger og fælg er det rene vrøvl. Den blev fremskaffet via postordre sammen med et sæt Mavic 27" fælge. Efter lidt strikkeforsøg med nogle gamle hjul og eger kom de første hjemmebyggede hjul ud at rulle.


På Siljansleden i  halvfjerdserne. Cyklen er den nævnte Peugeot PN-10LE. På dette tidspunkt med plastskærme og pedaler uden tåclips og remme. Cykeltøjet er cowboybukser, anorak og cykelklemmer. Det sker kun på vej til arbejde nu om stunder.


Biblen

Den gamle Peugeot kørte rigtigt mange kilometer, både i det daglige og på cykelture til Sverige. Og selvom det var på kanten af økonomisk uansvarlighed, blev drømmen om en 'rigtig' racer realiseret, da Jes i slutningen af halvfjerdserne faldt over et tilbud på en Reynolds 531 11-rørs Peugeot-ramme hos Jørgen Schmidt i Randers. Det var samme ramme, som Bernhard Thevenet og Van Impe kørte på i de år.

Efterhånden som der blev råd til det, blev delene til cyklen købt, det meste på tilbud rundt omkring (Laffont-pedalerne blev endda købt i London). Og der kunne virkeligt mærkes forskel fra de tidligere havelåger: Campagnolo Super Record nav med Mavic M-40 fælge, Suntour Superbe krank, gear og skiftere, Weinmann Carrera sidetræksbremser, TTT styr, frempind og sadelpind og Concor sadel. Vi har stadigt til gode at opleve mere letrullende lejer eller mere effektive bremser. Cyklen kørte uændret i over 20 år, dog blev der skiftet kæder, kranse, klinger og sadler, efterhånden som de blev slidt op.


Med Rune og Bjørn på Langelandsbroen i begyndelsen af firserne. Hjemmesvejset cykelvogn, som stadigt kører


Året efter på vej op i Lindarödsåsen  (mellem Skåne og Blekinge) med den fantastiske et-hjulede cykelvogn Winther Uno. Cyklen var nu en dedikeret turcykel: en Columbus-ramme med let forlænget akselafstand fra Grebart. Ofmega triple-krank og Hurét Duopar tur-gear, som skiftede utroligt godt mellem de store spring på 14-34 kransen


Marianne ved sit deposée-stel på Monte Adone syd for Bologna

Da Jes mødte Marianne, kørte hun på racercykel. Et livsfarligt, rustent mixte-stel, som bl.a. havde en knækket styrstamme (man kunne tage styr med frempind op af kronrøret, men på grund af et uregelmæssigt brud kunne der stadig styres nogenlunde, når det blev presset ned igen).

Efter den første nat gik Jes hjem og byggede en ny cykel til hende: Et déposée stel, også kaldet et 'Meral'-stel med halvt nedbøjet overrør (der skulle lidt overtalelse til, før Marianne gik helt over til herrestel). Cyklen tog de forventede kegler og kørte i mange år, indtil den blev stjålet i byen en aften.

Vi har holdt længere fast ved vores gamle CrMo (krom/molybdæn) stålrammer end de fleste.

Komforten er uovertruffet, men vi har i de senere år måttet krybe til korset og indrømme, at aluminium og carbon giver en meget bedre udnyttelse af vores kræfter: Alustel er både meget lettere end stål og fuldstændigt stive, så al den energi, der trædes ud i pedalerne, bliver afsat mod vejen og ikke som fleksninger i stellet. Op ad bakke kan man træde et meget højere gear, end det er muligt på de gamle stålrammer.


Opbygningen af Mariannes første cykel med 'rigtigt' overrør. Det var et Reynolds CrMo-stel med en Mavic-gruppe. På dette tidspunkt brugte Mavic stadig Campagnolo's klingestørrelse. Bremserne var fra Modolo, selvom der stod Mavic på dem.

Opløb i Post Danmark Rundt på Rugårdsvej i Odense i 1985

... den anden vej ad Rugårdsvej i 1995

... og på Sejerskovvej i 2010

Giro'en i Jylland 2012. Det var, også i ordets egentlige betydning, stort

Folk i de berørte områder var så venlige, hjælpsomme og engagerede, at man næsten måtte knibe sig i armen

Mark Cavendish spadserer i mål efter det vanvittige styrt i Horsens
De fleste der kommer i vores hus ser med undren på arsenalet af cykler i skuret og kælderen:

Marianne har en let City-bike uden gear (med frinav) og en Mountain-bike med 7 indvendige gear. Mountainbiken har Shimanos rullebremser (som bremser utroligt blødt og effektivt). Derudover en 3-gears bedstemorcykel (til Jes' store fortrydelse) og en MBK minicykel.

Nanna kører mest på en gammel, renoveret, rød Peugout bedstemorcykel (med overraskende stejle stelvinkler), men bruger også en mountainbike med 7 indvendige gear.

Gustav kører på en Ebsen mountainbike med fast forgaffel, rullebremser og 7 indvendige gear. 

Jes har kun racerstel (i byudgave med flade styr): To fine gamle Columbus-stel uden gear (med frikrans - én med skærme og én uden), samt en lidt tungere MBK med bagagebærer og indvendige gear (Sram) til indkøb, vintersjap og parkering i den indre by.

Når der skal cykles rigtigt, har vi hver en racercykel til at køre på herhjemme samt hver en feriecykel med speciel bjerggearing.




For at få Marianne overtalt til at skifte til bedre cykler, har der ofte måttet tages specielle evner i brug. Fx. hørte Jes hende engang sige til en veninde, at en leopardcykel bare ville være det vildeste.

Altså: ned i kælderen og finde den gamle X-Acto airbrush og få blandet de rigtige lakker. Jes havde ømme muskler i armen i måneder af de mærkelige arbejdsstillinger.


Mariannes første bjergcykel, bygget på en gammel, lækker italiensk Faggin Columbus-ramme. Mange år før kompakt-krankene kom på markedet, kørte vi allerede rundt i bjergene på cykler med 34/48 tænder foran. Vi brugte - som det ses - en mountainbikekrank med to 110 mm klinger. Shimano pedaler med én side SPD og én alm. trædeflade.

Da Marianne skulle lokkes over på aluminium, fik hun helt frit slag. Og hvad kunne hun så tænke sig? Guld, selvfølgelig! Jes har belagt Rammen (Vision) og kranken (Mavic) med bladguld, lagt i og overlakeret med skibslak (Det giver det antikguld look, som vi tilstræbte). Navnet er efterfølgende sat på i vinylbogstaver og belagt med bladsølv. Shimano RSX gear og Shimano MTB pedaler med dobbeltsidet SPD. Mavic bremser. Ritchey styr, frempind og sadelpind. Specialized Jett sadel.

Turene på guldcyklen gjorde efterhånden, at den gamle bjergcykel kom til at virke tung og uhåndterlig. Da Bikebuster havde et supertilbud på en komplet Fuji racer, var det i gang med lavtrykssprøjtepistol og airbrush igen. Sadel og pedaler er genbrug. Shimano Tiagra gruppens 9-krans og baggear er blevet udskiftet med mountainbikedele, så vi igen får virkeligt lave gear. Alex hjulene og Truvativ kranken fungerer aldeles upåklageligt, men bremserne er blevet skiftet til Campagnolo, som er de mest lydløse og som også bremser bedre i denne prisklasse.

Dette røde lyn bruger Jes i bjergene. Den er bygget på verdens stiveste stålramme, fremstillet af Columbus Nivachrom Max rør hos Chinello i Italien. I øvrigt betyder mærket ikke noget, da det også var Chinello, der fremstillede disse stel for de andre (Colnago, Sancineto osv.). Fremstillingsprocessen var, på grund af de ovale rørender og den meget specielle stållegering (med niobium, vanadium og krom), så omstændig, at de almindelige cykelfabrikker ikke ville investere i produktionen. Det kan godt anes på billedet, at overrør og skrårør ikke er almindeligt runde. De to rør er høje ved kronrøret og brede ved sadelrøret. Cyklen er monteret med en Campagnolo triple gruppe, Turbomatic II sadel og hjemmebyggede hjul: Centaur nav med Mavic CXP33 fælge. Nogen ulemper? Ja, stellet vejer langt over 2 kg - uden forgaffel!

Jes' første alu/carbon-racer. Merida er en billig stangvare fra Thailand, men det skal man nu ikke lade sig afskrække af. Der er utroligt meget valuta for pengene, hvis man kan bære at se på de lidt grove svejsninger og den lidt mindre end perfekte finish. Cyklen er monteret med en Campagnolo Veloce gruppe, Mavic Ksyrium hjul og Ritchey styr og frempind. Turbomatic III sadel, som desværre ikke fås mere.
| TILBAGE TIL FORSIDEN |